لودبالانسر جهانی سرور یا GSLB عمل توزیع ترافیک اینترنت بین تعداد زیادی از سرورهای متصل پراکنده در سراسر جهان است. مزایای GSLB شامل افزایش قابلیت اطمینان و کاهش تاخیر است.

فروشگاهی را تصور کنید که کفش را از طریق پست به مشتریان در سراسر جهان می فروشد. اگر آن فروشگاه کفش خارج از یک مکان واحد فعالیت کند، زمان بسیار زیادی طول می کشد تا مشتریان دوردست سفارشات خود را ارسال کنند و کفش های خود را دریافت کنند. در طول فصول شلوغ خرید، ممکن است فروشگاه مملو از سفارشات شود و توانایی تکمیل سریع تمام سفارشات مشتریان خود را از دست بدهد.

حالا تصور کنید که این فروشگاه کفش چندین شعبه دیگر را در سراسر جهان باز کند. این بدان معناست که مشتریان می‌توانند کفش‌ها را از یک شعبه نزدیک سفارش دهند و زمان حمل و نقل را کاهش دهند و احتمال بارگیری بیش از حد یک فروشگاه با سفارش‌ها را کاهش دهند. این دقیقاً همان کاری است که GSLB برای وب‌سایت‌ها و خدمات انجام می‌دهد و آن را به یکی از محبوب‌ترین راه‌حل‌های متعادل‌سازی بار برای شرکت‌هایی با پایگاه کاربر جهانی تبدیل می‌کند.

لودبالانسر چیست؟

لودبالانسر، عمل توزیع ترافیک بین دو یا چند سرور است. برخی از تکنیک‌های متعادل‌سازی بار از استراتژی متعادل‌سازی بار «گنگ» بر اساس تصادفی‌سازی توزیع ترافیک استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، DNS Roand Robin، یک تکنیک متعادل‌سازی بار تصادفی DNS، هر درخواست را به سروری متفاوت از آخرین درخواست ارسال می‌کند. همچنین تکنیک‌های متعادل‌سازی بار «smart» وجود دارد که داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند تا تصمیم بگیرد بهترین سرور برای رسیدگی به درخواست کدام است. برای مثال، مسیریابی Anycast، سروری را بر اساس تا حدی سریع‌ترین زمان سفر بین مشتری و سرور انتخاب می‌کند.

چگونه GSLB تأخیر را کاهش می دهد؟

حتی قبل از اینکه سرور مبدا بیش از حد بارگیری کند و درخواست‌ها را متوقف کند، ترافیک بالای آن سرور همچنان می‌تواند باعث ایجاد مشکلات تأخیر قابل توجهی شود. یک سیستم GSLB می‌تواند آن ترافیک را بین چندین مکان مختلف توزیع کند، و اطمینان حاصل کند که هیچ مکان واحدی به درخواست‌های زیادی رسیدگی نمی‌کند که باعث تاخیر شود.

علاوه بر این، GSLB می تواند زمان سفر درخواست ها و پاسخ ها را بین کاربران و سرورها تا حد زیادی کاهش دهد. اگر کاربر در لس آنجلس باشد و از یک وب سرویس با یک سرور مبدا مستقر در پاریس استفاده کند، هم درخواست‌ها و هم پاسخ‌ها باید مسافت بسیار طولانی را طی کنند که به بخش‌های سفر کوچک‌تری به نام «hops» تقسیم می‌شوند. این می تواند باعث تاخیر قابل توجهی در زمان بارگذاری شود.

با استفاده از GSLB، مجموعه‌ای از سرورها در سراسر جهان تضمین می‌کند که هر کاربر می‌تواند به سروری که از نظر جغرافیایی به آنها نزدیک است متصل شود و زمان سفر و پرش را به حداقل برساند. در مثال بالا، اگر شرکت مستقر در پاریس از GSLB استفاده می‌کرد، کاربر لس‌آنجلسی می‌توانست به سروری در فاصله 100 مایلی از محل خود متصل شود که در نتیجه تجربه کاربری بسیار سریع‌تری را به همراه خواهد داشت.

نحوه فعال کردن GSLB

content delivery network

content delivery network

یکی از ساده ترین و مقرون به صرفه ترین راه ها برای پیاده سازی GSLB از طریق شبکه تحویل محتوا (CDN) مانند Cloudflare CDN است. یک سرویس جهانی CDN داده‌ها را از سرورهای اصلی مشتریان خود گرفته و آن‌ها را در شبکه‌ای از سرورهای توزیع‌شده جغرافیایی ذخیره می‌کند و تحویل سریع و مطمئن محتوای اینترنتی را به کاربران در سراسر جهان ارائه می‌کند.