content delivery network  یا  (CDN) گروهی از سرورها است که در یک منطقه یا سراسر جهان پراکنده شده اند که با هم کار می کنند تا تحویل محتوا در وب را سرعت بخشند. سرورهای یک CDN به طور موقت محتوای صفحه وب مانند تصاویر، HTML، جاوا اسکریپت و ویدیو را ذخیره می کنند (یا Cache). آنها محتوای ذخیره شده را برای کاربرانی که صفحه وب را بارگیری می کنند ارسال می کنند. امروزه تقریباً همه وب سایت ها و برنامه ها برای کمک به ارائه محتوا به کاربران خود به CDN متکی هستند.

برنامه های کاربردی وب عمدتاً از CDN ها استفاده می کنند زیرا چهار مزیت مهم را ارائه می دهند: عملکرد بهتر، افزایش قابلیت اطمینان، صرفه جویی در هزینه و انعطاف پذیری در برابر حملات سایبری.

مزایای CDN

مزایای CDN

کارایی

عملکرد سریعتر مزیتی است که اکثر مردم هنگام در نظر گرفتن CDN به آن فکر می کنند و دلیل خوبی هم دارد. وب‌سایت‌هایی که شروع به استفاده از CDN می‌کنند، 50 درصد کاهش در زمان بارگذاری یا حتی بیشتر در برخی موارد داشته‌اند. CDN ها تحویل محتوا را از طریق:

  1. کاهش فاصله بین جایی که محتوا ذخیره می شود و جایی که باید برود
  2. کاهش حجم فایل برای افزایش سرعت بارگذاری
  3. بهینه سازی زیرساخت سرور برای پاسخگویی سریعتر به درخواست های کاربر

قابلیت اطمینان

گاهی اوقات، همه چیز در اینترنت اشتباه می شود. سرورها خراب می شوند، شبکه ها شلوغ می شوند و اتصالات قطع می شود. یک CDN برنامه های تحت وب را قادر می سازد حتی در مواجهه با این مشکلات، خدمات بدون وقفه را به کاربران ارائه دهند.

CDN ها بار ترافیک شبکه را متعادل می کنند و اطمینان حاصل می کنند که هیچ سروری غرق نمی شود. در صورتی که یک سرور کار خود را متوقف کند، یک CDN می تواند یک فرآیند “failover” را آغاز کند که به یک سرور پشتیبان اجازه می دهد تا کنترل را به دست گیرد. برخی از CDN ها، مانند Cloudflare CDN، می توانند ازدحام شبکه را دور بزنند، مانند نرم افزار ناوبری GPS که راهی برای دور زدن ترافیک سنگین بزرگراه پیدا می کند.

از آنجایی که CDN ها از چندین سرور پراکنده در مراکز داده مختلف تشکیل شده اند، می توانند افزونگی زیادی نیز ارائه دهند. اگر یک سرور، یک مرکز داده یا کل منطقه از مراکز داده از کار بیفتد، CDN ها همچنان می توانند محتوا را از سرورهای دیگر در شبکه تحویل دهند.

صرفه جویی در هزینه

از آنجایی که CDN ها بیشتر محتوای یک وب سایت را در حافظه پنهان ذخیره می کنند و آن محتوا را از کش ارائه می کنند، سرور مبدا مجبور نیست بارها و بارها همان محتوا را ارائه دهد. در عوض، CDN این کار را از طرف سرور مبدا انجام می دهد.

ارائه دهندگان میزبانی وب معمولاً از وب سایت ها برای داده هایی که به و از میزبان وب منتقل می شود، هزینه می گیرند. هرچه داده های بیشتری منتقل شود، هزینه بیشتری دارد. مردم اغلب از این هزینه ها به عنوان “هزینه های پهنای باند” یاد می کنند، حتی اگر “پهنای باند” واقعاً به ظرفیت شبکه اشاره دارد.

اما زمانی که یک CDN بیشتر محتوای یک وب سایت را از طرف سرور اصلی ارائه می دهد، داده های بسیار کمتری باید منتقل شود. درخواست‌های کاربر کمتری به سرور مبدا می‌رود، زیرا CDN بیشتر آنها را مدیریت می‌کند. و محتوای کمتری به همین دلیل از سرور مبدا خارج می شود و هزینه های پهنای باند را کاهش می دهد.

مقاومت در برابر حمله

CDN ها به ویژه برای دفاع از وب سایت ها در برابر حملات انکار سرویس (DoS) و انکار سرویس توزیع شده (DDoS) مناسب هستند. در این حملات، یک مهاجم مقادیر زیادی از ترافیک شبکه ناخواسته را به یک وب سایت هدایت می کند تا سعی کند وب سایت را تحت تأثیر قرار دهد و از کار بیاندازد. CDN ها با سرورهای متعدد خود بهتر از یک سرور منشاء واحد، می توانند حجم زیادی از ترافیک، حتی افزایش ترافیک غیرطبیعی ناشی از حمله DDoS را جذب کنند. با انجام این کار، آنها وب سایت ها را حتی زمانی که مورد حمله قرار می گیرند، آنلاین نگه می دارند.