نمودارهای Use Case Diagram استفاده میشوند که نیاز به نشان دادن تعاملات میان Actor (کاربران یا سیستمهای خارجی) و سیستم وجود داشته باشد. این نمودارها معمولاً در مراحل ابتدایی تحلیل و طراحی سیستم استفاده میشوند تا ارتباطات و نیازمندیهای اساسی را به خوبی درک کنیم. همچنین در طول فرآیند توسعه نرمافزار، برای بررسی و ارتباط با سایر بخشهای پروژه نیز مورد استفاده قرار میگیرند.
یک Use Case Diagram به جزئیات زیادی نمیپردازد – به عنوان مثال، انتظار نداشته باشید که ترتیبی که مراحل ثبت سفارش کالا انجام میشوند را مدل کند. به جای اینکه یک Use Case Diagram مناسب یک مرور high-level از رابطه بین Use Case، Actor و سیستمها را نشان دهد. متخصصان توصیه میکنند که نمودارهای Use Case برای تکمیل یک Use Case متنی وصفی بیشتر استفاده شود.
UML یک مجموعه ابزار مدلسازی است که میتوانید از آن برای ساخت نمودارهای خود استفاده کنید. Use Case با یک شکل بیضوی با برچسب نشان داده میشوند. شکلهای چسبنده نمایندگان Actor در فرآیند هستند، و مشارکت Actor در سیستم با یک خط بین Actor و Use Case مدل میشود. برای نشان دادن مرز سیستم یا boundary، یک جعبه را دور Use Caseخود بکشید.
Use Case Diagram ایدهآل برای:
- نمایش اهداف تعاملات Actor با سیستم
- تعریف و سازماندهی نیازمندیهای کارکردی در یک سیستم
- مشخص کردن محیط و نیازمندیهای یک سیستم
- مدلسازی جریان اصلی رویدادها در یک Use Case
برای پاسخ به سوال “UML Use Case Diagram چیست؟” ابتدا باید از قطعات سازنده آن آگاهی پیدا کنید. اجزاء متداول شامل:
- Actor: کاربرانی که با سیستم تعامل دارند. یک Actor میتواند یک نفر، یک سازمان یا یک سیستم بیرونی باشد که با برنامه یا سیستم شما تعامل دارد. آنها باید اشیاء خارجی باشند که دادهها را تولید یا مصرف میکنند.
- System: یک دنباله خاص از اقدامات و تعاملات بین Actor و System. سیستم ممکن است به عنوان یک سناریو نیز معرفی شود.
- Goal : نتیجه نهایی اکثر موارد استفاده. یک نمودار موفق باید فعالیتها و نوعهای Use Caseبرای رسیدن به هدف را توصیف کند.