صِرف اینکه یک نفر مهارت‌های عالی و عملکرد چشمگیری داشته باشد، دلیل بر رضایت شغلی فرد نیست.

در همین راستا، روانشناسانی به نام‌های تیموتی باتلر و جیمز والدروپ در مقاله خود با نام «شکل دادن شغل: هنر نگهداری بهترین کارکنان» که در HBR به چاپ رسیده است، نوشتند: “مدیران در توسعه حرفه‌ای نیرو‌های خود خرابکاری می‌کنند، زیرا به اشتباه فرض می‌کنند اگر فردی در کار خود ماهر است، پس از آن رضایت هم دارد.”

اجازه ندهید نیرو‌های خوبتان در بالاترین جایگاه ممکن باقی بمانند (و دیگر رشدی نکنند). شما بعنوان یک مدیر موظف هستید تا از پیشرفت مستمر کارکنان ارزشمند خود، اطمینان حاصل کنید.

چه زمانی می‌توانید بگویید که یک فرد برای چالش‌های جدید آماده شده است؟ کارکنان شما معمولاً با درخواست این چالش‌ها یا دنبال کردن فرصت‌های توسعه، پاسخ این سوال را به شما می‌دهند. در عین حال، از نشانه‌های زیر نیز می‌توانید کمک بگیرید:

– وقتی همه وظایفشان را برای مدت زمان قابل توجهی، به آسانی انجام می‌دهند.

– هنگامی‌که در مواجهه‌ با مشکلات، سریعاً به راه حل دست می‌یابند.

– هرگاه بخشی از وقت خود را برای حل مشکلات سایر افراد و واحدها، اختصاص می‌دهند.

– هرگاه عملکردشان همچنان عالی است، ولی در عین حال به شکل غیر قابل وصفی ناراضی به نظر می‌رسند.

برای نگهداشت بهترین کارکنانتان و حفظ پیوند سازمانی آن‌ها، می‌بایست چالش‌ها و فرصت‌های توسعه معناداری برای آن‌ها فراهم کنید (و اگر خودشان به این موضوع بی‌توجه هستند، اهمیت آن را برایشان یادآوری کنید).