یک مرید وحشت زده به سراغ محمودرضا رفت و گفت محمودرضا به فریادم برس که کابوس عجیبی دیدم.

محمودرضا فرمود: چه خوابی دیده ای مردک؟

مرید در جواب گفت:۳ غول در خواب به من حمله کردند؛ هرکدام از آن ها نسبت به دیگری چاقتر بود. پس از رهایی یافتن از چنگ هر غول، در دام دو غول دیگر می افتادم.

محمودرضا فرمود:این سه غول به عنوان SLA و SLOsو SLIs هستند که در خواب رهایت نمیکنند و ازآنجایی که مرید نادان دانشی از این سه نداشت خشتک خود را به سر کشید و درخواست مرور سرویس کاتالوگ را داد

همی که محمودرضا تصمیم گرفت تا سخن بگوید ناگهان پیامکی از مای لاو خود دریافت کرد لبخندی به مریدان گفت:ریا نباشد شب قرمه سبزی داریم!

قرمه سبزی

قرمه سبزی

نکته خیلی مهم: در زمان نوشتن این مقاله قرمه سبزی از غذاهای ممنوعه محسوب نشده است و مردم فعلا توانایی خوردن قرمه سبزی را دارند شاید در چند سال بعد این قدرت گرفته بشود

خب مریدان در ادامه درخواست عاروق بعد از قرمه سبزی کردند و محمودرضا درخواست آنها را پذیرفت و گفت حرف اضافی ممنوع بریم سراغ SLA و SLOs و SLIs 

مریدان شروع به نت برداری کردند

در این بخش با سه عبارت بسیار مهم  که اساساً وعده‌هایی را که به کاربران خود در رابطه با آن ویژگی‌های کیفیت که عبارتند از  SLA، SLO و SLI آشنا می شویم

توافقنامه سطح خدمات یا SLA

SLA توافقی است بین ما، ارائه دهنده خدمات و مشتریان یا کاربران ما. این اساساً یک قرارداد قانونی است که نشان دهنده قولی است که ما به کاربران خود در زمینه خدمات با کیفیت مانند در دسترس بودن، عملکرد، دوام داده ها، زمان پاسخگویی به خرابی های سیستم و غیره به کاربران خود می دهیم.
همچنین به صراحت مجازات ها و عواقب مالی را برای ما بیان می کند که اگر به آن وعده ها عمل نکنیم و قرارداد را از بین ببریم این جریمه ها می تواند شامل بازپرداخت کامل یا جزئی، تمدید اشتراک یا مجوز، اعتبار خدمات و غیره باشد.
SLA تقریباً همیشه برای کاربران خارجی وجود دارد که پرداخت می کنند، اما گاهی اوقات برای کاربران خارجی رایگان و گاهی اوقات حتی برای کاربران داخلی شرکت ما نیز وجود دارد.
اگرچه SLA های داخلی بعید است که شامل مجازاتی باشند.
دلیل اینکه SLA هنوز برای کاربران خارجی رایگان منطقی است این است که به عنوان مثال اگر ما یک دوره آزمایشی رایگان سه روزه از خدمات خود را به کاربران خود ارائه دهیم، با تحمل این که سیستم ما دارای مشکلات عمده ای است، سیستم ما دارای مشکلات اساسی است، پس منطقی است که ما این موارد را جبران کنیم. کاربران با دادن تمدید دوره آزمایشی یا شاید اعتبارهایی که می توانند برای آینده استفاده کنند.
با این حال، اکثر شرکت‌هایی که خدمات کاملاً رایگان ارائه می‌کنند، از دادن هر گونه وعده سختگیرانه به مردم اجتناب می‌کنند و هیچ SLA را منتشر نمی‌کنند.

SLO یا Service Level Objectives

SLO یا هدف سطح سرویس یا خدمات، قولی است که یک شرکت در رابطه با معیاری خاص مانند پاسخ حادثه یا زمان آپدیت به کاربران می دهد. SLOها در یک SLA به عنوان وعده های فردی موجود در قرارداد کامل کاربر وجود دارند.

SLO هدف خاصی است که سرویس باید به آن برسد تا با SLA مطابقت داشته باشد. به گفته مدیران محصول گوگل، جی جودکوویتز و مارک کارتر، یک SLO باید «پایین‌ترین سطح قابلیت اطمینان را که می‌توانید برای هر سرویس از آن دور شوید، تعریف کند». در SLA گوگل که وعده 99.99٪ درصد آپتایم ماهانه را می دهد، SLO 99.99٪ است.

یک چالش رایج با SLO ها زمانی است که آنها خیلی مبهم، پیچیده یا غیرقابل اندازه گیری هستند. SLO ها باید همیشه ساده، به وضوح تعریف شده و به راحتی اندازه گیری شوند تا مشخص شود آیا هدف در حال تحقق است یا خیر. این همچنین مهندسین شما را از برخورد با موانع در زمانی که چیزی منطقی نیست جلوگیری می کند.

SLO ها می توانند هم برای خدمات پولی و هم برای خدمات رایگان مفید باشند زیرا می توانند به شرکت ها کمک کنند تا کیفیت و قابلیت اطمینان کلی خدمات خود را بهبود بخشند.

SLI یا Service Level Indicator

SLI یا نشانگر سطح سرویس یک معیار کلیدی است که برای تعیین اینکه آیا SLO برآورده شده است یا خیر. این مقدار اندازه گیری شده متریک توصیف شده در SLO است. بنابراین، در جایی که SLO گوگل 99.99٪ است، SLI مقدار واقعی اندازه گیری شده در آن زمان است. برای اینکه با SLA مطابقت داشته باشد، مقدار SLI باید همیشه با مقدار تعیین شده توسط SLO مطابقت داشته باشد یا بیشتر از آن باشد. یک طرح خوب واکنش به incident برای حل سریع هر لحظه از کار افتادگی زمانی که اتفاق می افتد بسیار مهم است.

برای جلوگیری از پیچیدگی بیش از هر چیز، مهم است که همه چیز را ساده نگه دارید و معیارهای کلیدی مناسب را برای نظارت انتخاب کنید. ردیابی بسیاری از معیارها فقط باعث کار بیشتر می شود که تفاوت کمی برای کاربر ایجاد می کند.

مریدان گفتند : یا محمودرضا خسته نباشی! اینک زمان اسموک فرا رسیده

محمودرضا با نگاهی خشمگین گفت ای نادان به زودی این بخش بروز رسانی خواهد شد