Redundancy در حقیقت به معنای افزونه است. redundancy به مجموعه ای از ها گفته می‌شود که به کمک آن داده‌ها و کسب‌وکار ها می توانند حتی در صورت خرابی سرور یا عومل دیگر نیز جریان داشته باشند و سایت را فعال نگه دارند.
اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، با استفاده از این قابلیت می‌توانید اطمینان بیشتری از عملکرد درست کسب‌وکار خود داشته باشید؛ حتی در شرایطی که سرور یا عوامل دیگر دچار مشکل شده‌اند. در redundancy وقتی دستگاه یا سرور از کار بیفتد، دستگاه یا سرور دیگری کنترل را خودبه‌خود به دست خواهد گرفت تا سایت به کار خود ادامه دهد و از دسترس خارج نشود.

Redundancy چیست

Redundancy چیست

مزایای استفاده از redundancy

کاهش احتمال خراب‌شدن شبکه

همان‌طور که می‌دانید استفاده از redundancy باعث می‌شود شبکهٔ شما پس از خراب‌شدن نیز فعال بماند. برای همین سایت شما از کار نمی‌افتد و شما می‌توانید طبق معمول از آن استفاده کنید.

صرفه‌جویی در زمان و هزینه

ازکارافتادن سایت می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری از نظر زمانی، مالی و منابع انسانی به کسب‌وکار شما وارد کند. با استفاده از redundancy می‌توانید تا حد زیادی از بروز این اتفاق جلوگیری کنید.

افزایش آپ تایم شبکه

این قابلیت می‌تواند آپ تایم شبکه را افزایش دهد. آپ تایم در حقیقت به زمانی گفته می‌شود که در آن یک سرور، سرویس ابری یا هر نوع سیستمی می‌تواند روشن بماند و درستکار کند.

بهبود امنیت سرور

برای اینکه بفهمیم redundancy چیست و چگونه امنیت شبکه را بهبود می‌دهد، باید گفت که این ویژگی می‌تواند شبکه را در برابر عوامل طبیعی و انسانی حفظ کند. همچنین با استفاده از این قابلیت می‌توانید از سرور و اطلاعات خود در برابر تهدیدات سایبری حفاظت کنید.

انواع Redundancy

Power Redundancy

برای اینکه بدانیم redundancy چیست ، باید با انواع آن آشنا شویم. همان‌طور که از اسم این مدل پیداست، از این مدل وقتی استفاده می‌شود که قطعی برق اتفاق بیفتد. اگر به هر دلیلی برق شبکهٔ شما و کسب‌وکار شما قطع شد، سایت و کسب‌وکار شما می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. در این مدل معمولاً از ژنراتورهای پشتیبان یا منابع تغذیهٔ جایگزین استفاده می‌شود که به کسب‌وکار شما کمک می‌کند در مواقع ضروری برق داشته باشد و به کار خود ادامه دهد.

Data Redundancy

به کمک redundancy داده‌ها دیگر لازم نیست که نگران ازدست‌رفتن داده‌های خود باشید. به کمک این مدل از redundancy می‌توانید تمامی اطلاعات مربوط به کسب‌وکار خود را که در یک مکان ثانویه از آن نسخهٔ پشتیبان گرفته‌اید دریافت کنید.
در پاسخ به این سؤال که redundancy چیست و چه کسانی بیشتر از مدل داده‌های آن استفاده می‌کنند، باید گفت که اکثر سازمان‌ها و کسب‌وکارهایی که با اطلاعات سروکار دارند از این مدل استفاده می‌کنند. با استفاده از این مدل دیگر لازم نیست که نگران عوامل محیطی مثل آتش‌سوزی یا عوامل انسانی مانند سرقت داده‌ها باشید؛ زیرا می‌توانید در صورت بروز هرگونه اتفاق داده‌های خود را از مرکز ثانویه دریافت کنید و به کار خود ادامه دهید.

Geo Redundancy

برای اینکه بهتر بدانید redundancy چیست ، خوب است که با مدل جغرافیایی آن نیز آشنا شوید. در این مدل شما معمولاً اطلاعات سایت و کسب‌وکار خود را در چند ناحیهٔ مختلف جغرافیایی قرار می‌دهید. برای این کار شما باید سرورهای داخلی خود را در چندین مکان جغرافیایی مختلف پخش کنید. اگر هم از یک سرویس‌دهنده استفاده می‌کنید باید درخواست کنید که سرورهای اطلاعات در چندین جای مختلف قرار بگیرند.
با این کار می‌توانید در صورت بروز مشکلات محیطی مانند آتش‌سوزی، سیل و غیره باز هم به کار خود ادامه دهید و سایت و کسب‌وکار را فعال نگه دارید؛ زیرا هنگامی که یک سرور در یک ناحیهٔ جغرافیایی دچار اختلال می‌شود، می‌توانید کاری کنید که سایت از یک سرور دیگر در یک ناحیهٔ جغرافیایی دیگر استفاده کند.

Connection Redundancy

تقریباً تمامی کسب‌وکارها برای اینکه بتوانند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند از یک نوع اتصال مشخص استفاده می‌کنند. گاهی اوقات ممکن است که اتصال شما با مشتریان قطع شود. در این زمان اگر از یک redundancy اتصال استفاده کرده باشید، می‌توانید هنوز هم به ارتباط خود با مشتریان و پشتیبانی از آن‌ها ادامه دهید؛ زیرا شما از قبل یک زیرساخت و راه دیگر برای ارتباط با مشتریان خود طراحی کرده‌اید.

نتیجه‌گیری
برای توضیح این مفهوم به طور خلاصه می‌توان گفت که شما با قراردادن زیرساخت‌های مشابه در یک سامانه کاری می‌کنید که در صورت بروز اختلال شیوهٔ اصلی، از شیوهٔ دیگری استفاده شود. با قراردادن این زیرساخت‌ها کسب‌وکار شما در صورت بروز اختلال از کار نمی‌افتد؛ زیرا می‌توان از یک راه دیگر برای ادامه استفاده کرد. ما در این مقاله برای پاسخ به این سؤال که Redundancy چیست ، درمورد آن توضیح دادیم و به انواع آن اشاره کردیم.