OrientDB یک سیستم مدیریت پایگاه داده NoSQL منبع باز چند مدلِ است که از مدل‌های داده اسناد، گراف ، کلید / مقدار و اشیاء پشتیبانی می‌کند. این پایگاه داده که با زبان جاوا توسعه داده شده بود در سال 2011 توسط OrienTechnologies به بازار عرضه شد. Orientdb یک دیتابیس تراکنشی است و از معماری توزیع شده و replication پشتیبانی می‌کند.

تغییرات پایگاه داده می‌تواند در جاوا، SQL و یا با Gremlin انجام شود. ذخیره سازی داده‌های فیزیکی می‌تواند در حافظه و یا دیسک انجام شود.
Orientdb
مشابه سایر سیستم‌ها از لیست مجاورت برای پردازش کوئری‌های محلی استفاده می‌کند اما برخلاف سایر سیستم‌ها از قابلیت‌های پایگاه داده اسناد قابلیت‌های Object-Orientation برای ذخیره سازی نودهای فیزیکی استفاده می‌کند.

Orientdb از اسکیمای‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند، Schema-Full، Schema-Less و Schema-Hybrid همچنین از زبان SQL استفاده می‌کند و replication و sharding در اکثر موارد قابل‌استفاده است. Orientdb ایمنی را با استفاده از تایید هویت، رمز عبور و رمزگذاری داده‌های محرمانه فراهم می‌کند.

نسخه Community Edition رایگان (مجوز آپاچی 2) است؛ اما از ویژگی‌هایی مانند مقیاس‌پذیری افقی، fault tolerance و خیلی ویژگی‌های دیگر پشتیبانی نمی‌کند.
در نسخه Enterprise ویژگی‌های بسیاری از قبیل پروفایلر کوئری، پیکربندی کلاستر توزیع شده، ضبط متریک، نظارت آنلاین، ابزارهایی برای Migration و تنظیمات هشدار وجود دارد.
موارد استفاده OrientDB شناسایی تقلب، عملیات شبکه IT ، جستجوی گراف، موتورهای پیشنهاددهنده، مدیریت داده‌ها، مدیریت شناسائی هویت و تجزیه‌وتحلیل‌های پزشکی قانونی است.
معماری OrientDB در حالت توزیع شده استفاده میشود، OrientDB را می‌توان در سرورهای مختلف توزیع کرد و از روش‌های متنوعی برای دستیابی به حداکثر عملکرد، مقیاس‌پذیری و توانمندی آن استفاده کرد.
OrientDB
از پروژه Hazelcast Open Source برای کشف خودکار گره، ذخیره پیکربندی خوشه در زمان اجرا و همگام‌سازی عملیات خاص بین گره‌ها استفاده می‌کند.

آنچه خواهیم دید

مزایا و ویژگی‌ها

در زیر، ویژگی‌ها و مزایای اصلی OrientDB را ارائه می‌دهیم:

  • پشتیبانی از زبان SQL
  • پشتیبانی از فن آوری‌های وب مانند HTTP ، پروتکل RESTful ، کتابخانه‌های JSON؛
  • توزیع شده و پشتیبانی از Multi-Master Replication
  • قابل‌استفاده کلاد
  • قابلیت تغییر دیتابیس با استفاده از جاوا
  • پشتیبانی از روابط درعین‌حال که می‌توان استاد را با قابلیت‌های خودشان ذخیره کرد.
  • معماری Multi-master
  • مقیاس‌پذیری و قابلیت اطمینان افقی؛
  • نصب سریع
  • نسخه رایگان با استفاده از مجوز Apache 2

OrientDB محدودیت‌هایی مانند عدم داشتن ابزار ورود داده دارد و برخی کاربران نیز ایراداتی را در ویرایشگر آن مشاهده کرده‌اند.
در نهایت اما برای انتخاب و استفاده از یک دیتابیس گراف در یک پروژه واقعی باید موارد زیادی را در نظر گرفت، هزینه، زمان، نیروی انسانی، حجم دیتا، ویژگی‌ها و کاربرد موردنیاز و در کنار همهٔ اینها توجه به نسخهٔ از نرم‌افزار که ما توانایی تهیه آن را داریم در مقاله پایانی ما سعی می‌کنیم به شکل فنی‌تری به بیان ویژگی‌هایی بپردازیم که در انتخاب شما تأثیرگذار هستند و به این موضوع اشاره خواهیم کرد که هر یک از دیتابیس‌های فوق آن ویژگی‌ها را با چه کیفیتی پیاده‌سازی کرده‌اند