🔶 اگر سازمان‌ها بر یک چیز مشخص تمرکز کنند احتمال موفقیت‌شان بیشتر خواهد بود. با این کار، آنها می‌توانند رقبای خود را شکست بدهند و در کسب‌وکارهای خود به درجات عالی برسند.

🔶 سازمان‌ها با سه مدل ارزیابی مجزا می‌توانند مفهوم جوجه تیغی را در سازمان خود بیایند. اول، شناسایی و درک این موضوع که افراد سازمان با چه چیزهایی حقیقتاً به وجد آمده و شور و اشتیاق لازم را به دست می‌آورند. دوم، شناسایی وظایف و کارهایی که آن‌ها را بهتر از بقیه انجام می‌دهند. سوم، تعیین اینکه در چه مواردی توانایی خوبی در درآمدزایی دارند.

 

🔶 مرحله‌ی ۱: شناسایی و درک اشتیاقات خود
به این موضوع فکر کنید که در هنگام کار چه چیزی شور و اشتیاق شما را بر می‌انگیزد. چه چیزی باعث می‌شود صبح زود از خواب بیدار شوید و شب در حالی‌که همه به خانه برگشته‌اند، شما تا دیر وقت سر کار بمانید؟ چه چیزی الهام بخش آنها در رسیدن به هدف سازمان می‌شود؟

🔶 مرحله‌ی ۲: شناسایی و درک اینکه در انجام چه کارهایی بهترین هستید. در این مرحله هدف، شناسایی و درک این موضوع است که سازمان شما چه کارهایی را بهتر از شرکت‌های دیگر انجام می‌دهد. درک اینکه سازمان شما در چه چیزهایی می‌تواند (در آینده) بهترین باشد بسیار مهم و مفید خواهد بود. اگر نمی‌توانید در هیچ زمینه‌ای در کسب‌وکار اصلی خود برترین و بهترین باشید، نمی‌توانید مفهوم جوجه‌تیغی را تشکیل دهید و از آن بهره‌مند شوید.همچنین باید بدانید که در انجام چه کارهایی هیچ‌وقت نمی‌توانید بهترین باشید. وقتی نقاط ضعف خود را بررسی می‌کنید با خود صادق باشید.

 

🔶 مرحله‌ی ۳: شناسایی موتور اقتصادی خود (راه‌های کسب بیشترین درآمد) .برای داشتن یک موتور اقتصادی پایدار، سازمان شما باید به طور کامل آگاه باشد که چگونه می‌تواند به سودآوری و جریان نقدی پایدار دست یابد. این درک و شناخت باید به صورت یک مقیاس اقتصادی مشخص و منفرد بیان شود تا بتواند بزرگ‌ترین و پایدارترین تأثیر را بر موفقیت بلندمدت سازمان داشته باشد.

🔶 مرحله‌ی ۴: جست‌وجو برای یافتن نقاط همپوشانی سه مرحله‌ی قبل. فرض کنید که افراد سازمان شما شور و اشتیاق بالایی نسبت به نوآوری و کمک کردن به قشر آسیب پذیر دارند. شما تشخیص می‌دهید که این توانایی را دارید که بهتر از هرشرکت دیگری سیستم تصفیه‌ی آب مقرون به صرفه و ظروف مخصوص حمل آب را تولید و عرضه کنید. یک شبکه‌ی خیرین عالی در اختیار دارید و تجربه‌ی فروش در حجم‌های بالا را نیز داشته‌اید.